وبلاگ رهپویان شریف

وبلاگ آموزشی،خبری،تحلیلی
nofollow

رهپویان شریف درقاب تصویر

آخرین نظرات
  • ۷ مهر ۹۵، ۰۶:۴۳ - علیرضا برق
    B
  • ۱۰ فروردين ۹۵، ۱۲:۱۶ - علی رضا
    سلام
محل لوگوی شما

به روایت تصویر

تابلو سلامت

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. بدین منظور در این دهکده ی جهانی 7 سال است که سوم آوریل(مصادف با چهاردهم فروردین ماه) به عنوان روز جهانی اتیسم و آگاه سازی برای آن نام گذاری شده است .

به واقع این روز برای اولین بار در سال 2008توسط مجمع عمومی سازمان ملل و به اتفاق آرا با هدف افزایش آگاهی در مورد این بیماری شکل گرفت. هر کشور، به گونه ای خاص این روز را یادآوری می کند، برای مثال در آنتاریو در کانادا، به مناسبت این روز پرچمی برافراشته می شود و در انگلیس و ایرلند برای حمایت از این بیماران، لباس راحتی (لباس مناسب منزل) به تن می کنند.اما هنوز در کشور ما کاری که درخور و شایان ذکر باشد برای این روز انجام نگرفته است.

دراین راستا روابط عمومی رهپویان شریف قصد دارد دراین یاداشت شما خواننده گرامی را با مفهوم اوتیسم و مشکلات این بیماری آشنا نماید تا شاید رسالت اطلاع رسانی خود را به نحوی که در خور شأن این عزیزان باشد انجام داده باشد.

اوتیسم یا درخودماندگی، در واقع نوعی اختلال رشدی مادام العمر است که علائم آن در سالهای اولیه خردسالی بروز می کند و تاثیر زیادی بر روی کودکان، خانواده آنها و جوامع دارد. حدود 35 تا 67 میلیون نفر در جهان با این بیماری زندگی می کنند.

در جهان کودکان و افرادی که مبتلا به این بیماری هستند اغلب از حمایت کافی برخوردار نیستند و دسترسی آنها به خدماتی از جمله مدرسه و مراقبت های بهداشتی محدود است. آنها همچنین با چالشی بزرگ در رابطه با انگ و تبعیض در جامعه روبرو هستند و از آزار، انزوا و تضییع حقوق اساسی خود رنج می برند.

به همین دلیل است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوم آوریل برابر با چهاردهم فروردین ماه را به عنوان روز جهانی آگاهی از بیماری اوتیسم اعلام کرده است تا بر نیاز به بهبود زندگی کودکان و بزرگسالانی که از این اختلال رنج می برند تاکید کند.

برخی از مهمترین نشانه های این بیماری عبارتند از :

•دیر به حرف افتادن یا عدم تمایل به صحبت کردن؛ 40 درصد از افراد مبتلا به اوتیسم هرگز صحبت نمی کنند. 
• مشکل در درک دیدگاه گوینده 
• استفاده از کلمات و عبارت های تکراری 
• تکرار رفتارهای کلیشه ای مانند تکان دادن دست یا بدن 
• تمرکز طولانی مدت روی اشیا 
• خودزنی 
• پرخاشگری 
• ناتوانی در بیان اسم 
• ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی 
• علاقه به بازی های تکراری 
• خیره شدن به یک شی یا تصویر 
• فقدان حس همدلی و به اشتراک گذاشتن احساسات 
• عدم تمایل به ایجاد دوستی با هم سن و سالان

معمولا تشخیص بیماری اتیسم بین 21 ماهگی تا 24 ماهگی نوزاد صورت می گیرد؛ البته گاهی اوقات این زمان تا چهار سالگی کودک نیز طول می کشد. 

دراین خصوص کارشناسان ابراز داشته اند،باید بدانیم که در جای جای کشورمان کودکان و نوجوانان بسیاری هستند که به علت ابتلا به اختلال اتیسم نیازمند تشخیص، آموزش و درمان می باشند. هنوز والدین بسیاری هستند که به علت ناآگاهی از اتیسم و درمان های مورد نیاز بی راهه می پویند و لحظات حساس و سرنوشت سازی را از دست می دهند. طبق آخرین پژوهش های انجام گرفته کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در وهله ی اول نیاز به مداخلات رفتاری و آموزشی زود هنگام و برنامه ریزی شده دارند. یک برنامه آموزشی جامع می تواند بسیاری از مشکلات این کودکان را حل کرده و آن ها را به آغوش جامعه بازگرداند. آموزش در زمان مناسب(6 سال اول زندگی) می تواند کودکی مطرود و منزوی را به سوی تعاملات مثبت و سازنده سوق داده و از بار رنج ها و مصائب بی شمار خانواده ی او بکاهد و نیز ما را به آینده این کودکان امیدوارتر سازد.
درپایان و به نظر نگارنده" مهدی حیدرپور"جا دارد که در این روزها صمیمانه تقدیر و تشکر کنیم از تمام عزیزان و دلسوزانی که با تمام محدودیت ها و کاستی ها و مشکلاتی که در زمینه ی کار با کودکان اتیستیک وجود دارد، رسالت خود را فراموش نکرده و با تحقیقات علمی و پژوهشی و ترجمه کتاب و مقاله و تهیه ی برنامه های مورد نیاز این افراد گام های موثری در پیشبرد اهداف جامعه ی اتیسم کشور برداشته و در راه ارتقا و اعتلای این کودکان و بهروزی و بهزیستی آنان تلاش می کنند. با آرزوی موفقیت های هر چه بیشتر برای کودکان و نوجوانان و همه افراد مبتلا به اتیسم در کشور عزیزمان.
تهیه وتنظیم : مهدی حیدرپور
روابط عمومی وتبلیغات رهپویان شریف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
http://bayanbox.ir/view/4159571295653715246/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DB%8C.jpg