وبلاگ رهپویان شریف

وبلاگ آموزشی،خبری،تحلیلی
nofollow

رهپویان شریف درقاب تصویر

آخرین نظرات
  • ۷ مهر ۹۵، ۰۶:۴۳ - علیرضا برق
    B
  • ۱۰ فروردين ۹۵، ۱۲:۱۶ - علی رضا
    سلام
محل لوگوی شما

به روایت تصویر

تابلو سلامت

طی سال‌های اخیر دندان‌پزشکان در آمار پرونده‌های شکایت و قصور پزشکی در رقابت تنگاتنگ با متخصصان زنان و زیبایی، همیشه رتبه‌ای میان اول تا سوم داشته‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اردیبهشت ماه امسال با اشاره به طرح نزدیک به شش هزار پرونده قصور پزشکی در سازمان پزشکی قانونی گفت: دندان‌پزشکان بیشترین محکومیت‌ها را از آن خود کرده‌اند و در بالای ۶۰ درصد از این پرونده‌ها قصور محرز شده‌است.

در سال ۹۴ بیشترین شکایات در رابطه با پرونده‌های قصور پزشکی به ترتیب مربوط به جراحی زنان و زایمان، جراحی پلاستیک، جراحی ارتوپدی و جراحی عمومی بوده‌است ولی بیشترین محکومیت‌ها به جراحی پلاستیک، عمومی، دندانپزشکی، زنان و زایمان اختصاص داشته است.

درتکمیل مقدمه عنوان شده بایستی اذعان نمود، در سال‌های اخیر معمولاً گروه دندان‌پزشکی در آمار شکایاتی که از سوی مسئولین سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی اعلام شده است، در رتبه اول تا سوم قرار داشته و نکته مهم این است که به‌طورکلی میزان شکایات در گروه‌های مختلف رو به افزایش گذاشته است.

حال اگر بخواهیم دلایل تعداد زیاد شکایت از دندان‌پزشکان را بررسی کنیم، باید بگوییم که در وهله اول تعداد مراجعات به دندان‌پزشکان نسبت به سایر گروه‌های پزشکی بیشتر است، چرا که در یک خانواده از کوچک‌ترین عضو تا مسن‌ترین آن‌ها، حتماً به دندان‌پزشک مراجعه خواهند کرد، اما در بسیاری از رشته‌های دیگر پزشکی شاید یک فرد در طول زندگی هیچ‌گاه نیاز به مراجعه به آن تخصص پیدا نکند. برای مثال شاید هیچ‌یک از اعضای یک خانواده در طول زندگی خود نیاز به مراجعه به متخصص جراحی پلاستیک پیدا نکنند.

دوم اینکه آمار شکایات از دندان‌پزشکان، مربوط به دندان‌پزشکان عمومی و متخصصین مختلف این رشته می‌شود، اما در رشته‌های پزشکی آمار به تفکیک رشته‌های مختلف ارائه می‌شود. گذشته از این، عاملی که در شکایت از دندان‌پزشکان نقش دارد، این است که در مطب پزشک، بیمار فقط ویزیت پرداخت می‌کند و هزینه خدمات مختلف را در بیمارستان و طی یک سیستم اداری و پزشکی پیچیده پرداخت می‌کند، اما در دندان‌پزشکی، هزینه خدمات متنوع و جراحی‌های محدود یکجا پرداخت می‌شود و ازآنجاکه فرد با یک نفر مواجه است، راحت‌تر می‌تواند از او شکایت کند.

عامل دیگر ذهنیت مردم است که از فضای حاکم بر جامعه در خصوص رشته دندان‌پزشکی تأثیر می‌پذیرد. چرا که احساس آن‌ها این است که هزینه درمان‌های دندان‌پزشکی زیاد است و بر اساس تصور غلط و فضایی که ‌ ایجاد شده است، احساس می‌کنند عمده هزینه‌ای که می‌پردازند، سود دندان‌پزشک است.

در آخر هم باید گفت در سال‌های اخیر اطلاعات بیماران نسبت به مسائل درمانی و حق پیگیری حقوقی آن بیشتر شده و همین باعث شده است آمار شکایت بیشتر شود.

تهیه وتنظیم : مهدی حیدرپور

روابط عمومی رهپویان شریف

برگرفته از http://irimc.org

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
http://bayanbox.ir/view/4159571295653715246/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DB%8C.jpg